Melbourne, wat een avontuur! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Marloes Pluk - WaarBenJij.nu Melbourne, wat een avontuur! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Marloes Pluk - WaarBenJij.nu

Melbourne, wat een avontuur!

Blijf op de hoogte en volg Marloes

05 Januari 2016 | Australië, Melbourne

Vliegen blijft toch een van de dingen die ik spannend blijf vinden. Het maakt niet uit hoe vaak ik het doe, ik blijf mij er erg ongemakkelijk bij voelen. Maar wetende dat er een geweldige week aan zat te komen ben ik toch weer het vliegtuig ingestapt.

Bestemming: Melbourne.

Gelijk had ik, wat een geweldige trip. Veel van de dingen zijn niet in woorden te beschrijven, en helaas kan ik niet zoveel foto’s op deze blog zetten. Echter zal ik zoveel mogelijk beschrijven en komen de foto’s in ieder geval op facebook terecht ( sommige zijn al bij Julie te vinden).

Het huis waarin wij verbleven is van de overleden groot-oma van Fletcher. Vrienden van Lina wonen hier momenteel maar verblijven in Sydney waardoor wij een aantal dagen in het huis mochten verblijven. Ondanks het feit dat het een eindje uit de stad ligt is het schitterend. Het appartement bevind zich op de 6e verdieping wat er voor zorgt dat het uitzicht over de stad erg mooi is. Verder is het erg ruim en hebben Julie en ik beiden een eigen bed om op te slapen in de gastenkamers.

De eerste dag begonnen wij met een ontbijtje bij de Mcdonalds (Maccas), geen burgers, maar eieren en pannenkoeken serveren ze daar in de ochtend. Lekker en snel zodat we snel verder konden. We gingen meteen op weg naar e Queen Victoria Markets, iets wat wij dachten te herkennen van Sydney. Echter was deze markt vele malen groter. Ze verkochten er alles! Je kan het zo gek niet bedenken of ze hadden het daar. Natuurlijk hadden ze ook souvenirs en aborigional art. Twee dingen die wij graag op onze eerste dag wilden kopen. Dit is gelukt, hoe is de tweede vraag. Wij hadden ingepland een a twee uur hier door te brengen maar verlieten deze plek echter pas net voor sluitingstijd. Naast kleren, speelgoed en souvenirs werden er ook veel verse producten verkocht. Hier hebben wij gretig gebruik van gemaakt en onze maaltijden ( en snackpacks) voor de volgende dagen bij elkaar gesprokkeld, al het eten was goedkoop ( vergeleken met supermarkten) en ook nog eens van een goede kwaliteit! Na deze leuke dag op de markt zijn wij nog snel de supermarkt ingegaan om wat brood voor ons ontbijt te kopen en zijn we rustig aan richting ons huis gegaan.

Wij begonnen onze tweede dag van verkennen met een rondrit in de city circle tram. Een gratis tram die je rondrijd langs alle mooie plekken in Melbourne. Halverwege zijn wij uitgestapt om de haven te bezoeken. Hier hebben wij onze lunchpakketjes leeg gegeten terwijl wij genoten van het uitzicht over het water. Hierna zijn wij het winkelcentrum aan de overkant in gegaan en vonden wij een heerlijke ijssalon. De keuzes aan melkvrije ijssmaken was overweldigend!

Na deze stop zijn wij terug gereden om een blik te werpen op de bibliotheek. Dit klinkt niet bijzonder maar dit was het zeker. Het gebouw was erg mooi en het uitzicht vanaf de bovenste verdieping was erg mooi. Zoals de eerste dag vloog ook deze dag voorbij en maakten wij naar nog wat rond te hebben gelopen in de stad onze weg weer naar huis.

De derde dag moesten wij rond half 6 op om onze bus te halen. De roadtrip over The Great Ocean Road en in de Grampians begon. Helaas waren er bosbranden in de buurt waardoor onze route werd omgeleid. Ondanks dat we niet hebben kunnen genieten van surfers paradise hebben wij toch nog veel meegekregen van de omgeving en de oorspronkelijke route. De eerste stop was maar een korte, even een koffie halen en de toiletten opzoeken. Ookal was het negen uur in de morgen, het weer was al schitterend. Onze eerste echte stop was om naar een strand te gaan. We kwamen net de bergen uit rijden toen we de zee voor het eerste zagen. Wat schitterend! De zee was erg licht van kleur en volgens onze reisleider was dat zeer speciaal. De heiderheid van het water zorgde er voor dat een van onze medereizigers zich niet meer in kon houden, zo snel we uit mochen stappen sprintte hij de bus uit om het water in te duiken. Ondankms het heerlijke weer was dit toch wel erg koud! Voor lunch stopten wij bij het Cape Otway Lighthouse. Een vuurtoren op de punt van een klif. Het uitzicht vanaf hier is erg mooi. Zelf ben ik niet naar boven gegaan vanuit waar het uitzicht nog beter zou zijn maar van alleen al de plek waarop de vuurtoren staat is het genieten. Ik heb op de omheining gaan zitten en heb een tijd in de verte zitten staren. Nadat we (te) lang van het uitzicht hadden genoten zijn we snel terug moeten gaan naar de bus, we wilden niet te laat kom en want de laatste die te laat kwam zou een liedje moeten zingen. Hierna hebben we een korte stop gemaakt om wilde koala’s te kunnen zien. Ik heb een paar schitterende foto’s kunnen maken van de koala’s die hoog in de boomtoppen zaten. Na dit mooie fotomoment hebben wij een wandeling gemaakt in een regenwoud. Vele van de bomen die daar te vinden zijn, zijn honderden jaren oud. Doordat er maar weinig licht de grond raakt in het regenwoud was het daar een stuk kouder. Na het de hele dag warm te hebben gehad, hadden wij nu opeens een vest nodig om ons warm te houden. Apart om mee te maken hoeveel verschillende klimaten er in australië te vinden zijn, en dat je zo van de hitte een koud regenwoud in kan stappen.
Ondanks dat het in het regenwoud erg mooi was kon in na de eerste 10 minuten niet meer wachten om er weer uit te mogen. Het aantal pollen dat daar in de lucht hangt is erg hoog en ik kon maar niet stoppen met niezen. Gelukkig verdween dit weer redelijk snel nadat we het woud uit waren en ik weer wat frisse lucht binnen kreeg. We eindigden de dag op een strandje dicht bij ons motel. Hier kregen we pizza’s. Ik kreeg er een die speciaal melk en tarwe vrij was gemaakt en door de reisleider kreeg ik zelfs een grote i.p.v. normale. De pizza was eigenlijk veel te groot voor een persoon maar doordat ie zo heerlijk was heb ik hem uiteindelijk toch helemaal zelf opgegeten.


Na de (slapeloze) nacht vertrokken wij weer vroeg in de ochtend om op weg te gaan naar de volgende mooie uitzichten en onze camping plaats midden in de bergen. We vertrokken zo snel iedereen ontbeten had en zijn eigen lunch had gemaakt. Onze eerste stops waren te vinden aan de Shipwreck coast welke zijn naam waar maakt. De blauwe zee die gisteren nog zo rustig was, was nu erg wild en vol met hoge golven. Dit leverde erg mooie foto’s op .Langs deze kust hebben wij nog verschillende stops gemaakt om de Twelve Apostles, Gibson Steps en de Loch Ard Gorge te zien. Het grappigste verhaal achter deze plekken vind ik toch wel degene achter de London Brigde. Vroeger was dit een natuurlijke brug die het land met een van de rotsblokken aan de kust verbond. Totdat deze instorte. Op dit moment waren er geen mensen op de brug maar wel op de rots. Een man en een vrouw die daar als een romantisch uitje waren. Ze moesten gered worden met een helikopter en dit werd uitgebreid op televisie geshowd. Dit is de manier waarop zijn vrouw er achter kwam dat hij een affaire had en de man kon er door alle aandacht op tv niet omheen.

Nadat wij dit verhaal te horen hadden gekregen zijn wij doorgegaan naar de Grotto, een plek waar de meeste toeristen niet komen doordat het niet zo bekend is, eerlijk gezegd snap ik niet waarom. Dit was een van de mooiste plekken die wij bezocht hebben. Doordat de golven zo hoog waren sprongen de ze omhoog zo snel ze de grot raakten. Dit zorgde voor schitterende beelden en voor ooh’s en aah’s. Ik heb er een aantal filmpjes van gemaakt en kan maar niet beslissen welke de mooiste is.

Voordat wij onze camping plaats bereikten stopten wij nog kort bij de Tower Hill welke uitzicht gaf over een vulkanische krater. Ondanks dat dit schitterend was zijn we niet meer dan 5 minuten buiten geweest. Het was inmiddels het warmste moment van de dag en we waren al wat meer landinwaarts. Dit zorgde ervoor dat de temperatuur flink op was gelopen. De rit in de Grampians ( hoge bergen) op weg naar onze camping was alles behalve ontspannend. De buschauffeur vond het flink grappig maar ik vond het doodeng. We moesten flink wat scherpe bochten door en reden langs hoge afdalingen. Het was niet zo eng als onze rit naar Walhalla, maar doordat ik nu nergens op hoefde te letten en geen controle had over wat er voor mij gebeurde zat ik als een bang muisje achter de chauffeur. Na de (lange) rit overleefd te hebben kwamen wij eindelijk bij de camping ”Asses Ears”’ aan.

De tent opzetten ging met gemak en na wat bordspelletjes te hebben gespeeld konden wij eindelijk gaan eten. Het was inmiddels 9 uur en iedereen was flink hongerig. Wat ik niet verwacht had was het vlees dat zij voorgeschoteld kregen: Kangaroe vlees. Wat ik nog minder verwachtte is dat ik het heerlijk zou vinden. Na deze lekkere maaltijd en wat rustig kletsen met de andere reizigers zijn we terug gegaan naar onze tenten. Hoewel de meeste campeerders ( 9 van de 24) niet konden wachten om te slapen, kon ik mijn ogen niet van de sterren af houden. Doordat wij in the middle of nowhere zaten was er totaal geen lichtvervuiling. Elke tien minuten leek het mooier te worden. Uiteindelijk hebben ik en een van de andere reizigers een uur lang op de grond gelegen en naar de sterren gekeken. Ik kan niets anders zeggen dan dat dit een van de mooiste dingen op aarde is. Toen alle lampen op de camping uit waren werd het nog mooier en hebben wij ook nog een aantal vallende sterren gezien! Uiteindelijk heb ik toch maar besloten om naar bed te gaan, aangezien we maar 6 uur konden slapen voordat onze wekker weer zou gaan. Ondanks dat we slecht twee matjes van beide een cm dikte lagen heb ik toch vrij goed geslapen.

De derde dag van onze trip brak aan. Na ons ontbijtje en de samenstelling van de lunchpakketten konden wij weer op weg. Wij begonnen met een bezoek aan the Mackenzie Falls, erg indrukwekkend en hoog. Maar met een temperatuur van 30 graden om 9 uur ’s ochtends hebben Jullie en ik besloten niet helemaal naar onder te gaan. Een erg wijze beslissen want nadat we halverwege terug waren gekeerd werd het al erg moeilijk om met die hitte naar boven te gaan. Ook hebben wij een Aborigional cultureel centrum bezocht waar we leerden over de geschiedenis van de aborigonals en wat van de mooie kunst hebben bekeken. Nog een uitkijkpunt volgde met onze laatste blik op de Grampians. Hierna gingen wij naar een klein dorpje om de helft van onze medereizigers op de bus naar Adelaide te zetten. Hierna vertrokken wij op weg terug naar Melbourne.

Eenmaal in Melbourne was het zes uur in de avond en 39 graden. Doordat het oudjaarsavond was, was het erg druk in de stad. Julie en ik hebben nog een korte stop bij de super gemaakt en zijn vervolgens snel naar huis gegaan. Na ons diner en snacks voorbereid te hebben zijn we rustig op de bank gaan zitten om een paar films te kijken voordat het nieuwe jaar zou beginnen. Een half uur voordat het 2016 werd brak er echter paniek bij ons uit. Zo’n 500 mieren hadden ons toetje gevonden en deze zag hierdoor zwart. In een half uur tijd hebben wij deze mieren met natuurlijke middelen moeten bestijden ( er was niets in huis wat ons kon helpen) en hebben wij opgeruimd. Net voordat het nieuwe jaar begon waren wij klaar( voor zover dat kon) en hebben wij de overige mieren negeert om toch vrolijk het nieuwe jaar in te kunnen gaan. Dit is uiteindelijk gelukt! Het vuurwerk was erg mooi en goed te zien vanaf ons balkon.

De volgende dag hebben wij nog wat rondgewandeld door Melbourne, de rest van de mierenplaag tegen proberen te gaan en opgeruimd in huis. Vervolgens zijn wij naar het vliegveld gegaan. Na een rustige vlucht na huis en een treinreis van bijna twee uur eindigde ons avontuur. Wat een geweldige tijd was het!

De komende week is een rustige week,tot vrijdag. In de ochtend komt de nieuwe aupair Maud aan en in de avond kan ik mijn ouders een dikke knuffel geven,zij komen namelijk hier op bezoek! Daarna een leuk maar druk weekje waarin ik mijn ouders alles laat zien waarvan ik het afgelopen half jaar heb genoten en leer ik Maud om met Fletcher te wachten. Daarna Ga ik met mijn ouders een weekje naar Airlie beach en the witsundays, dit zal zeker een heerlijke trip worden vol duiken, zwemmen, verkennen maar voornamelijk plezier!

Hierna breng ik mijn ouders naar het vliegveld en breng ik nog een paar dagen in wollongong door en dan is het tijd voor afscheid. Dat zal een erg vreemd moment zijn, het einde van 6 geweldige maanden!

Na mijn afscheid ga ik drie weken door Nieuw Zeeland reizen,wanneer mijn volgende blog weet ik hierdoor nog niet maar ik ga proberen iedereen op de hoogte te houden!

Ik ben benieuwd wat 2016 voor mij in petto heeft!

  • 08 Januari 2016 - 23:39

    Janny:

    2016 Brengt je vast veel moois.Ik heb er nu even snel door heen gelszen, ga er binnenkort even meer tijd voor vrijmaken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Melbourne

Marloes

13 juli vertrek ik voor een jaar naar Australië. In deze tijd ga ik werken als Aupair en reizen!

Actief sinds 12 Juli 2015
Verslag gelezen: 335
Totaal aantal bezoekers 14631

Voorgaande reizen:

13 Juli 2015 - 12 Juli 2016

My year down under

01 Februari 2016 - 20 Februari 2016

Backpacking around New Zealand

28 Augustus 2014 - 01 November 2014

Vietnam

Landen bezocht: