Kerst, maar dan anders - Reisverslag uit Wollongong, Australië van Marloes Pluk - WaarBenJij.nu Kerst, maar dan anders - Reisverslag uit Wollongong, Australië van Marloes Pluk - WaarBenJij.nu

Kerst, maar dan anders

Blijf op de hoogte en volg Marloes

04 Januari 2016 | Australië, Wollongong

De weken voor kerst werden er langzaam aan cadeaus verzameld. Ik zelf begon er al een aantal maanden geleden voor. De leek mij het handigste om last-minute stress te vermijden. Dit leidde er echter toe dat ik iets meer kocht dan ik had gepland.

Ook Lina en James begonnen met het kopen van cadeaus. Ze begonnen echter wat later dat ik. Het weekend voor kerst werden in etappes ( afgestemd op Fletcher en zijn dutjes) de cadeaus bij elkaar gesprokkeld. Er ontstond een heuse berg aan cadeaus. Na dit drukke weekend waren ze klaar en konden nog een paar dagen rustig werken zonder te stressen over de cadeaus. Echter bleek in de dagen erna, elke keer dat Fletcher en ik in de richting van de winkels gingen dat niet iedereen zo goed voorbereid was. Mensen met volle winkelwagen renden door het winkelcentrum heen in de hoop nog de laatste dingen te kunnen vinden. Wat een stress!

De dag voor kerst vertrokken wij terug in de richting van Wollongong. Het was te merken dat de feestdagen er aan kwamen, er zaten een paar keer zoveel mensen in de trein als normaal..
Kerstavond was erg gezellig. Linda ( James’ moeder) had een ontzettend grootte maar heerlijke maaltijd voorbereid. Ze had een heerlijke ham gekookt en een kalkoen bereid. En ik kan niet anders zeggen dan dat het heerlijk was! Tegen het einde van de maaltijd zat iedereen zo vol dat wij geen plek meer hadden voor de heerlijke Pavlova die op ons stond te wachten. Dit was echter geen probleem ,de dag erna was dit heerlijk na ons diner.

Een ding over deze kerstperiode bleef toch een beetje vreemd voor mij. Rondlopend in jurkjes met de warme zon op mij gericht zorgde ervoor dat het kerstgevoel erg op zich liet wachten. De regen die af en toe viel gaf meer een kerstgevoel dan alle versieringen die in het winkelcentrum hingen. E laatste paar dagen voor kerst hebben Fletcher en ik echter doorgebracht met het maken van kerstversieringen en met kerstmuziek op de achtergrond. Langzaam aan kwam het kerstgevoel er aan en kon ik er niet meer onderuit. Kerst blijkt kerst, al is het 30 graden!

Kerst zelf was erg leuk. Rond 10/11 uur begon de familie zich te verzamelen in huis en stond er wederom een heerlijke maaltijd op ons te wachten. Dat was pas echt genieten! Na het ontbijt werden de cadeaus uitgepakt. Met de grootte hoeveelheid die er lag te wachten duurde dit een behoorlijke tijd. Fletcher zat te genieten van alle leuke dingen die hij toegestopt kreeg en het was duidelijk te merken dat wij de familie hadden laten weten dat hij van muziek houd.

Een uitleg over hoe kerst hier gevierd word is misschien wel handig. Kerstavond is hier belangrijk. Het word gevierd met een heerlijke maaltijd, meestal gegeten met de hele familie. Op deze avond staat vooral gezelligheid centraal en het zijn met familie en de mensen van wie je houd. Kerst zelf word vaak gevierd met een grote maaltijd vaak een brunch of diner. De rest van de dag worden er kleine beetjes gegeten wanneer je trek hebt.

In de morgen worden de cadeaus uitgepakt. Deze cadeaus komen niet van de kerstman (zoals thuis met sinterklaas is) maar komen van familieleden. Iedereen zet zijn eigen naam dan ook op het cadeau. Hier kwam ik op kerst avond pas achter wat leidde tot een zoektocht naar mijn cadeaus en een snelle correctie. Nadat de cadeaus zijn uitgepakt vier iedere familie kerst op zijn eigen manier. Bij de Hogg familie word de rest van de dag doorgebracht in en rond het zwembad, wat met het weer van die dag een erg verstandige beslissing was. Ikzelf besloot rustig in de zon te blijven zitten en wat te kleuren op de kaarten die ik net cadeau had gekregen. De zon vond mij echter toch en op het einde van de dag was mijn net erg rood.. Weer een icepack om de hitte er uit te krijgen. Deze keer werkte het echter nog beter en de dag erna was er amper iets van te zien.

Hier bestaat de tweede kerstdag niet. Echter hebben ze wel boxing day, een publieke vakantie dag. Wat het precies was, was mij een lange tijd onduidelijk maar naar enige navraag kwam ik er toch achter. Boxing day is de dag dat vroeger hulpen en werkers van hun bazen een box met hierin een cadeau erin, vaak eten, kregen. Dit werd altijd de dag na kerst gedaan vanuit waar boxing day ontstond. Vele mensen vandaag de dag hangen er echter een andere betekenis aan, het is ,voor hen, de dag dat alle boxen van de cadeaus worden opgeruimd.

Deze dag word door veel families al opruimend doorgebracht maar ook vaak met familie. Samen met Lina, James en Fletcher ben ik naar de ouders van Lina geweest. Daar werd een Chinees-Russische barbecue gehouden. Ik moet toegeven dat dat waarschijnlijk de beste manier van bbq-en is. Heerlijke spiesen me vlees, een aanstroom die maar niet stopt, lekkere salades en andere bijgerechten. Uiteindelijk ging ik weg met een buik die propvol zat!

Op het einde van de dag werd ik op de weg naar huis bij het vliegveld gedropt, klaar om met mijn volgende avontuur te beginnen, een weekje Melbourne!

De blog over mijn Melbourne trip volgt snel!

  • 04 Januari 2016 - 17:56

    Nellie V Bergen:

    hallo Marloes,

    leuk om wat van jou weer te lezen .Op de eerste plaats wens ik jou een heel gelukkig en gezond 2016 toe.
    Dat verteld mijn kennis uit zuid afrika ook daar is het ook zo warm en daar zijn dan de feestjes van de geslaagden van de univesiteid en andere hoge scholen en vaak op het strand. Dan vind ze kerst in nederland mooier. Maar ze wil er niet meer weg. Is nu al 53 jaar ginds en ze is er gelukkig heeft ze mij verteld
    Oma (marietje) vertelde dat Jan en Marja naar jou toe komen en met je rondreizen. Lijk me heel leuk en gezellig. Kijk er naar ui om het te lezen. Je gaat dan toch naar nieuw-zeeland ?
    Marloes geniet ervan met Jan en Marja.

    Lieve groeten Nellie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Wollongong

Marloes

13 juli vertrek ik voor een jaar naar Australië. In deze tijd ga ik werken als Aupair en reizen!

Actief sinds 12 Juli 2015
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 14651

Voorgaande reizen:

13 Juli 2015 - 12 Juli 2016

My year down under

01 Februari 2016 - 20 Februari 2016

Backpacking around New Zealand

28 Augustus 2014 - 01 November 2014

Vietnam

Landen bezocht: